Diabetes - Type, Causes, Symptoms, Treatment



Tuesday, August 30, 2011

Simple Steps to Preventing Diabetes (II)

Tune Up Your Diet

Four dietary changes can have a big impact on the risk of type 2 diabetes.

1. Choose whole grains and whole grain products over highly processed carbohydrates.
There's a growing body of evidence that diets rich in whole grains protect against diabetes, whereas diets rich in refined carbohydrates lead to increased risk. In the Nurses' Health Studies I and II, for example, researchers looked at the whole grain consumption of more than 160,000 women whose health and dietary habits were followed for up to 18 years. Women who averaged two to three servings of whole grains a day were 30 percent less likely to have developed type 2 diabetes than those who rarely ate whole grains. When the researchers combined these results with those of several other large studies, they found that eating an extra 2 servings of whole grains a day decreased the risk of type 2 diabetes by 21 percent.

Whole grains don't contain a magical nutrient that fights diabetes and improves health. It's the entire package�elements intact and working together�that's important. The bran and fiber in whole grains make it more difficult for digestive enzymes to break down the starches into glucose. This leads to lower, slower increases in blood sugar and insulin, and a lower glycemic index. As a result, they stress the body's insulin-making machinery less, and so may help prevent type 2 diabetes. Whole grains are also rich in essential vitamins, minerals, and phytochemicals that may help reduce the risk of diabetes.

In contrast, white bread, white rice, mashed potatoes, donuts, bagels, and many breakfast cereals have what's called a high glycemic index and glycemic load. That means they cause sustained spikes in blood sugar and insulin levels, which in turn may lead to increased diabetes risk. In China, for example, where white rice is a staple, the Shanghai Women's Health Study found that women whose diets had the highest glycemic index had a 21 percent higher risk of developing type 2 diabetes, compared to women whose diets had the lowest glycemic index. Similar findings were reported in the Black Women's Health Study.

2. Skip the sugary drinks.
Like refined grains, sugary beverages have a high glycemic load, and drinking more of this sugary stuff is associated with increased risk of diabetes. In the Nurses' Health Study II, women who drank one or more sugar-sweetened beverages per day had an 83 percent higher risk of type 2 diabetes, compared to women who drank less than one sugar-sweetened beverage per month; drinking one or more servings of fruit punch per day doubled the risk of diabetes.

The Black Women's Health Study, which followed 59,000 African American women for 10 years, found a similar link between sugary soft drinks and type II diabetes. The study also suggests that fruit drinks�such as Kool Aid, fortified fruit drinks, or juices�are not the healthy choice that food advertisements often portray them to be: Women in the study who drank two or more servings of fruit drinks a day had a 31 percent higher risk of type 2 diabetes, compared to women who drank less than one serving a month.

How do sugary drinks lead to this increased risk? Weight gain may explain the link: In both the Nurses' Health Study II and the Black Women's Health Study, women who increased their consumption of sugary drinks gained more weight than women who cut back on sugary drinks. Several studies show that children and adults who drink soda or other sugar-sweetened beverages are more likely to gain weight than those who don't, and that switching from these to water or unsweetened beverages can reduce weight. Even so, however, weight gain caused by sugary drinks may not completely explain the increased diabetes risk.� There is mounting evidence that sugary drinks contribute to chronic inflammation, high triglycerides, decreased �good� (HDL) cholesterol, and increased insulin resistance, all of which are risk factors for diabetes.

3. Choose good fats instead of bad fats.
The types of fats in your diet can also affect the development of diabetes. Good fats, such as the polyunsaturated fats found in liquid vegetable oils, nuts, and seeds can help ward off type 2 diabetes. Trans fats do just the opposite. These bad fats are found in many margarines, packaged baked goods, fried foods in most fast-food restaurants, and any product that lists "partially hydrogenated vegetable oil" on the label. Eating polyunsaturated fats from fish�also known as �long chain omega 3� or �marine omega 3� fats�does not protect against diabetes, even though there is much evidence that these marine omega 3 fats help prevent heart disease. If you already have diabetes, eating fish can help protect you against a heart attack or dying from heart disease.

4. Limit red meat and avoid processed meat.
People who regularly eat red meat have roughly a 20 percent greater risk of type 2 diabetes than people who rarely or never eat red meat. It may be that the high iron content of red meat diminishes insulin�s effectiveness or damages the cells that produce insulin. Eating lots of processed meat can also increase your diabetes risk. Red and processed meats are a hallmark of the unhealthful �Western� dietary pattern, which seems to trigger diabetes in people who are already at genetic risk. So skip the steak, bologna, and ham. Nuts, seeds, beans, tofu, or poultry are much more healthful protein choices.

If You Smoke, Try to Quit

Add type 2 diabetes to the long list of health problems linked with smoking. Smokers are roughly 50 percent more likely to develop diabetes than nonsmokers, and heavy smokers have an even higher risk.

Alcohol Now and Then May Help

A growing body of evidence links moderate alcohol consumption with reduced risk of heart disease. The same may be true for type 2 diabetes. Moderate amounts of alcohol�up to a drink a day for women, up to two drinks a day for men�increases the efficiency of insulin at getting glucose inside cells. And some studies indicate that moderate alcohol consumption decreases the risk of type 2 diabetes. If you already drink alcohol, the key is to keep your consumption in the moderate range, as higher amounts of alcohol could increase diabetes risk. If you don't drink alcohol, there's no need to start�you can get the same benefits by losing weight, exercising more, and changing your eating patterns.

They key to preventing type 2 diabetes can be boiled down to five words: Stay lean and stay active.

About the Author

I am an writer . My last work is : "The way of the fiction", published at "unibook" .Other my works are :
"The red and blue words" ;
"Russian woman in the church" ;
"Parapsichology today" ;
"From Ptahhotep until Garcia Marquez" ;
"The women against the men" .

BOOKMARK THIS POST

Simple Steps to Preventing Diabetes (II)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home